កម្សាន្ត៖ ក្រៅពីមានផ្លូវស្អាតងាយស្រួលធ្វើដំណើរ «ស្ពាន» ក៏ជាផ្នែកមួយសំខាន់ផងដែរ ក្នុងការសម្រួលការធ្វើដំណើរឆ្លងកាត់រំលងផ្ទៃទឹកពីទីមួយទៅទីមួយ ដើម្បីជាភាពងាយស្រួលក្នុងការចរាចរណ៍ និងការប្រកបរបររកស៊ីផ្សេងៗ។
ក្នុងនោះផងដែរ បើក្រឡេកមកមើលស្ពាននៅតាមប្រទេសខាងក្រោមនេះ មិនត្រឹមតែជាស្នាដៃតភ្ជាប់ចរាចរណ៍ប៉ុណ្ណោះទេ ប៉ុន្តែស្ពានបុរាណទាំងនេះក៏មានសោភ័ណភាពប្លែកពីគេផងដែរ បើទោះជាបានឆ្លងកាត់ប្រវត្តិសាស្ត្ររាប់រយឆ្នាំក៏ដោយ៕
១.Tower Bridge ទីក្រុងឡុងដ៍ ប្រទេសអង់គ្លេស
ជាស្ពានដ៏ល្បីល្បាញបំផុតមួយក្នុងពិភពលោក។ ស្ពាន Tower Bridge ត្រូវបានសាងសង់ក្នុងរយៈពេល ៨ឆ្នាំ ចាប់ពីឆ្នាំ ១៨៨៦ ដល់ឆ្នាំ ១៨៩៤។ ភាពលេចធ្លោមានប៉មបុរាណ ២ រចនាប័ទ្មហ្គោធិក និងប្រណីត។ វិសាលភាពសំខាន់រវាងប៉មទាំងពីរ អាចត្រូវបានបំបែកចេញពីគ្នា និងលើកឡើងលើដើម្បីបង្កើតមុំធំគ្រប់គ្រាន់ សម្រាប់កប៉ាល់ឆ្លងកាត់លើ Thames។ រូបភាពពី៖ Michael Bednarek
២.Charles Bridge, Prague ប្រទេស Czech Republic
ស្ពានមជ្ឈិមសម័យដ៏ល្បីល្បាញបំផុតមួយនៅអឺរ៉ុប និងចំណាស់ជាងគេនៅទីក្រុង Prague ស្ពាន Charles Bridge ត្រូវបានបញ្ចប់នៅឆ្នាំ ១៤០២ បន្ទាប់ពីសាងសង់ជិត ៥០ឆ្នាំ។ រចនាឡើងដោយភ្ជាប់ប្រាសាទ Prague ជាមួយទីក្រុងចាស់មានទីតាំងនៅម្ខាងទៀតនៃទន្លេ Vltava។ ការដើរឆ្លងកាត់ស្ពាន អ្នកទស្សនាមិនត្រឹមតែអាចរីករាយនឹងទេសភាពទីក្រុងដ៏ស្រស់បំព្រងប៉ុណ្ណោះទេ ថែមទាំងអាចគយគន់រូបចម្លាក់របស់ពួកបរិសុទ្ធចំនួន ៣០ ដែលតម្រង់ជួរលើស្ពានផងដែរ។ រូបភាពពី៖ TTstudio
៣.ស្ពាន Chengyang ប្រទេសចិន
នេះគឺជាស្ពានឈើដែលគ្របដណ្ដប់យ៉ាងប្រណីត។ ស្ពាន Chengyang ត្រូវបានសាងសង់តាមរចនាបថបុរាណ ដោយមិនប្រើដែកគោល ក្នុងឆ្នាំ ១៩១២។ សព្វថ្ងៃនេះ ខាងក្នុងស្ពានដើរតួជាផ្សារ ដែលប្រជាជនរស់នៅក្នុងតំបន់ប្រមូលផ្តុំគ្នាលក់គ្រឿងសិប្បកម្ម និងអាហារតាមដងផ្លូវ។ រូបភាពពី៖ Shutterstock
៤.ស្ពាន Bastei ប្រទេសអាល្លឺម៉ង់
ស្ពាន Bastei ត្រូវបានសាងសង់ឡើងក្នុងចំណោមផ្ទាំងថ្មធម្មជាតិដ៏ល្បីល្បាញ Bastei។ ដើមឡើយ ស្ពានដែលបង្កើតដោយមនុស្សដំបូងបង្អស់ដែលធ្លាប់សាងសង់នៅទីនេះគឺជាស្ពានឈើក្នុងឆ្នាំ ១៨២៤។ នៅឆ្នាំ ១៨៥១ ស្ពានឈើត្រូវបានជំនួសដោយស្ពានថ្មភក់ ដោយសារចំនួនអ្នកទស្សនាកើនឡើងជាលំដាប់។ ស្ពាននេះនៅតែមានរហូតដល់សព្វថ្ងៃ។ ស្ពាន Bastei មានប្រវែង ៧៦.៥ ម៉ែត្រ និងមានក្លោងថ្មចំនួន ៧ លាតសន្ធឹងលើជ្រលងជ្រៅ ៤០ ម៉ែត្រ។ រូបភាពពី៖ Andreas Zerndl
៥.ស្ពាន Khaju ទីក្រុង Isfahan ប្រទេសអ៊ីរ៉ង់
រចនាសម្ព័ន្ធ Persian បុរាណនេះ ត្រូវបានសាងសង់ឡើងនៅប្រហែលឆ្នាំ ១៦៥០ នៅលើទីតាំងនៃស្ពានចាស់មួយ។ ស្ពាន Khaju គឺជារចនាសម្ព័ន្ធដ៏ប្រណីតមួយ ជាមួយនឹងការប្រើប្រាស់ច្រើនមុខងារ។ ជាផ្លូវដឹកជញ្ជូនឆ្លងកាត់ទន្លេ Zayanderud ស្ពាននេះក៏មានមុខងារជារចនាសម្ព័ន្ធសាធារណៈ និងទំនប់ផងដែរ។ អគារនៅកណ្តាលស្ពានត្រូវបានគេប្រើសម្រាប់រៀបចំការជួបជុំសហគមន៍។ រូបថត៖ Jakob Fischer
៦.ស្ពាន Konitsa ប្រទេសក្រិក
សាងសង់ក្នុងឆ្នាំ ១៨៧០ ស្ពានបុរាណនេះពត់ប្រវែង ២០ ម៉ែត្រពីលើទន្លេ Aoos ដ៏ស្ងប់ស្ងាត់ក្នុងទីជនបទក្រិច។ ស្ពាននេះមានការរចនាដ៏សាមញ្ញជាមួយនឹងជម្រាលខ្ពស់ ជញ្ជាំងប្រឡោះទាប ហើយមានទទឹងគ្រប់គ្រាន់សម្រាប់មនុស្សម្នាក់ ឬពីរនាក់ឆ្លងកាត់ក្នុងពេលតែមួយ។ រូបភាព៖ Gabriela Insuratelu
៧.ស្ពាន Hohenzollern ក្រុង Cologne ប្រទេសអាល្លឺម៉ង់
Hohenzollern គឺជាស្ពានឆ្លងកាត់ទន្លេ Rhine ក្នុងទីក្រុង Koln (ទីក្រុង Cologne) ដែលសាងសង់ក្នុងចន្លោះឆ្នាំ ១៩០៧ និង ១៩១១ ។ វាជាស្ពានផ្លូវរថភ្លើងដែលប្រើប្រាស់ច្រើនបំផុតនៅក្នុងប្រទេសអាល្លឺម៉ង់។ ស្ពាន Hohenzollern នាំទៅកាន់វិហារ Gothic Cologne ដែលជាកន្លែងមិនគួរទស្សនារបស់ទីក្រុង។ លើសពីនេះ Hohenzollern ត្រូវបានគេស្គាល់ផងដែរសម្រាប់ការប្រមូលផ្តុំនៃសោគូស្នេហ៍រាប់ម៉ឺន ដែលជាប់នឹងផ្លូវដែក។ រូបភាព៖ Chris Dudek
៨.ស្ពាន Kintai ទីក្រុង Iwakuni ប្រទេសជប៉ុន
ជាមួយនឹងក្លោងទ្វារឈើ និងសសរថ្មដ៏គួរឲ្យចាប់អារម្មណ៍ ស្ពាន Kintai ប្រៀបដូចជាគ្រឿងអលង្ការមកុដរបស់ Iwakuni ដែលជាទីក្រុងនៅក្នុងខេត្ត Yamaguchi ។ ឆ្លងកាត់ទន្លេ Nishiki Kintai ត្រូវបានសាងសង់ដំបូងក្នុងឆ្នាំ ១៦៧៣ ប៉ុន្តែនៅឆ្នាំ ១៩៥០ ត្រូវបានបំផ្លាញដោយព្យុះទីហ្វុង។ នៅឆ្នាំ ១៩៥៣ អ្នកស្រុកបានសាងសង់ឡើងវិញនូវស្ពានចម្លងពិតប្រាកដនៅទីតាំងដើមរបស់វា។ រូបភាព៖ Sean Pavone
៩.ស្ពានព្រះទិស ឬ ប្រាប់ទិស ឬ ស្ពានកំពង់ក្ដី (កម្ពុជា)
ជាស្ពានបុរាណសម័យអង្គរ មានអាយុកាល ជិតមួយសហស្សវត្សរ៍ហើយ ដែលសង់ពីថ្មបាយក្រៀមនិងថ្មភក់ដែលមានបណ្ដោយ ៨៦ម៉ែត្រ ទទឹង ១៦ម៉ែត្រ កម្ពស់ពីបាតស្ទឹង ១០ម៉ែត្រ និងមានរន្ធត្រដេវ (ប្រឡោះសម្រាប់ចរន្តទឹកឆ្លងកាត់)ចំនួន ២១។ ស្ពាននេះក៏ត្រូវបានជួសជុលពីរដងរូចមកហើយដែរ គឺលើកទី១នៅឆ្នាំ ១៩២៥ ដោយសាលាបារាំងចុងបូព៌ា និងលើកទី២ នៅឆ្នាំ ១៩៦៥ ដោយក្រសួងសាធារណៈការនិងដឹកជញ្ជូនក្រោមជំនួយបច្ចេកទេសរបស់សាលាបារាំងចុងបូព៌ា។